الإهداءات
عبدالجوادعلي من مصر : يا مساء الورد على عيونكم يا اجمل اصدقاء انا عارف ان الجو رايق طبعا هتبقى الدنيا زحمه لما لوشا يشغل الدردشه ويرجع السحاليل هههههههههههههههه     Šťŏp Ǻńǻ ţŏp من Portsaid : حداآناآ ليةة فآكرني من بلدككوؤ     LOSHA من كريزي مان : ههههههههههه هااايز وانتي حداكم في البلد بيقولو هاايز برتو نورتي ياصفصف وربنا عاش من شافك ربنا يجعلك بخير يارب     Šťŏp Ǻńǻ ţŏp من Portsaid : هااايز عليكو للي يعرفني وحشتوني وربنا ... صافي     *gogo* من اسكندريه : اي دا بقا دي احلي لمه دي ولا ايه نوووورت اعبده     LOSHA من كريزي مان : الله يسلمك ياعمر ربنا يخليك ويطول في عمرك حبيب قلبي     عمر المنادلى من مصر : حمداَ لله على السلامة يا لوشا واحشتنا وربنا ما يحرمنا من طلتك ياغالى     LOSHA من كريزي مان : هي رجليكم بتيجي لوحتها هههههههه عشان كده مفيش خروج انت اتحبسة هنا ههههههههههه الخروج بتضغط علي صورتك الموجوده اعلي الموقع بس متاخدش علي كده     عبدالجوادعلي من مصر : هو لوشا بيجر رجلنا للمنتدى انا دخلت ومش عارف اخرج تسجيل الخروج منين يا اخوانا ههههههههههههه     عبدالجوادعلي من مصر : الى كل الاصحاب السلام عليكم جميعا وحشتونيييي وحشتونييييييي وحشتونييييييييي     LOSHA من كريزي مان : الحمد لله تمام موجود اهو ربنا يخليك ياكيمو نورت الدنيا حبيب قلبي     MR.K!Mo من من برا الدنيا : علاء ايه الاخبار فينك اعمنا ليك وحشه والله     LOSHA من كريزي مان : يومين ان شاء الله وهتكون موجوده علي طول باذن الله     sosololomohamed من مصر : يا جماعه هيا عسوله فين مختفيه ليه كل ده     *gogo* من اسكندريه : تسلملي علاء     LOSHA من كريزي مان : اديني مسحتهم كلهم ينفع كتا كان فيهم رسائل مهمه     *gogo* من اسكندريه : يا علاء يا علاء أمسح من رسائلك ط     *gogo* من اسكندريه : سالخيييييير يا احلي صحبه وحشتوووني كتير معظمكم أعتقد مش هيفتكرني بس يارب تكونو بخير وتبقي سنه سعيده عليكو أن شاء الله     LOSHA من كريزي مان : العفو اخي العجمي وتحت امرك في اي وقت نورت كريزي مان من تاني ربنا ما يغيبك حبيب قلبي     العجمى من اسكندرية : شكرا استاذى الحبيب علاء باشا ربنا يكرمك المنتدى شىء يفرح ديما مميز مبروك    

·.·• استمتع بالمشكله ·.·•

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

عدد المعجبين14الاعجاب

Question ·.·• استمتع بالمشكله ·.·•
·.·• استمتع بالمشكله ·.·•

إن حياةالإنسان ترجمةٌ لأفكاره،
فسلوكياتنا ومشاعرنا مرتبطةٌارتباطاً وثيقاً
بأفكارنا ومنها تتشكل قناعاتنُا..
إن الوعيَ المستمر والمراقبةَ الدقيقة
لأفكارنا ضمانٌ بإذن الله من كل تشويه لشخصياتنا وفي ذلك يتحدث الدكتور مارتنسيلجمان عن ثلاثةِ أنماط:
من القناعات السلبية في التعامل مع
المشاكل التي تشل الإنسانَ وتجعله مكبلاً عاجزاًوتتساقط معها كلُ الآمال وهي:

1- الديمومة (الاستمرارية) حيث الاعتقادُ الجازم أن المشكلةَ أزلية ولن تُحل مهما فعل!
إن العاقلَ مطالبٌ بالتفاؤل وحُسنِ الظن بربه تفاءلوا بالخير تجدوه -
أنا عند ظن عبدي بي فليظن بي ما يشاء -
بتلك القناعة يكون الشخصُ قد دق مسماراً في نعش فشله وبؤسه ومن الواقع ما يصدق هذا من رفض لمنطق دوام المشكلة فما عهدنا مشكلة وقعت لنا أو لغيرنا إلا وانفرجت ضاقت فلما استحكمت حلقاتُها..
فرجت وكنت أظنها لا تفرج.

2- (الشمولية) ويقصد بها تعميم المشكلة على جوانبِ الحياة بحيث يصبح لسان حاله ومقاله (أن حياتي كلها مشاكل)فيجب أن نؤطر المشكلة بحيث لا تمطر غيمتُها على كل جوانب حياتنا.. إذن إعطاء الأمر حقه وعدم الاندفاع وتشرب المشكلة و عدم إضفاء مسحة شمولية عليها أساس مهم وترياق شافٍ بحول الله من المشاكل.

3- (السمة الشخصية) ويقصد بها أن ينظر إلى المشكلة على أساس أنها خلل مستقر في ذواتناوكمشكلة نابعة من داخلنا ومتعلقة بشخصياتنا وهذا التصورالخطير مربك لحياتنا يشل القدرات وينسف الإمكانيات والمواهب فيجب عدم المساس بالذات والنيل منها مهما كبرت المشكلة أو صغرت إن وجود أمثال تلك القناعات وسيطرتها على أفكارنا سيجعل منا دمى تعبث بها أصغر المشاكل وأوراق تذروها رياح العقبات كيفما شاءت والإيمان بها يجعل من عقولنا وكل ذرات أجسادنا تبحث في كل اتجاه إلى ما يعزز تلك القناعات السلبية ويؤكد وجودها، فاحرص على محاربتها ومقاومتها وعليك بقتلها في مهدها.
وأخيراً تذكر أن المشاكل لا تدوم والعقبات تتجاوز والمشكلة لها إطار وحدود وأخيراً إن حماية ذواتنا من الجلد ونسبة كل مشكله إلى أسباب حدوثها الحقيقة هو الخطوة الأهم نحو شخصيات قوية متماسكة وعقليات متمكنة قادرة على حل المشاكل وتجاوزالعقبات.

ماذا نكسب من المشاكل؟!
إن العاقل هو من يتلمس الجانب المشرق في كل محنة ويتحسس لين الملمس فيها وللمشاكل مكاسب منها:
1- الأجر من الله إذا صبرواحتسب.
. 2- اكتساب المزيد من الخبرات والتجارب كما أن الأزمات تزيدنا قوة وصلابة.
3- لعل الله أراد أن تكون لنا مشكلة بدايات لخير عظيم ولعلها تكون نهايات لشر مؤلم.. تفكير سليم، حل سليم والحقيقة أن الأزمة ليست في المشكلة نفسها بل في أسلوب التعاطي معها.
ومن الأخطاء التي يقع فيها الكثير هي الاستغراق في المشكلة وإعطاء أغلب الوقت في التشكي ومعها لا يبقى للحل إلا جزء بسيط من الوقت والمفترض أن التأمل في المشكلة يعطي فقط 10% من الوقت وال90% المتبقية لإيجاد الحل..
وكذلك يجب الحذر من خطورة
الأسئلة المطروحة من الذات (الإرهابي الداخلي) فمعظم الأسئلة تتمحور حول لماذا وقعت لي المشكلة؟ ولماذا أنا حظي سيئ؟ولماذا غيري أفضل مني؟ وغيرها من الأسئلة الخطيرةالسلبية.. إن السؤال الأجمل هو كيف أحل المشكلة.؟ وماذا سأستفيد من تلك المشكلة (اكتب عشرة فوائد على الأقل)...أحمد الله أنك لم تصب بأعظم منها.. تذكر أن الملايين من البشر يواجهون مشاكل أكثر صعوبة وتعقيداً من مشكلتك. وأن الدنيا دار ممر وأن القرار والراحة بإذن الله في الجنة..

خطوات حل المشكلة: تأمل في المشكلة واكتبها باسمها تحديداً كتب أقصى ما يمكن أن يحدث لك ووطن نفسك على قبوله...
دون خمسة حلول على الأقل...
قيم الحلول ورتبها...
ثم توكل على الله ومباشرة تلك الحلول بحسب الترتيب.

MR_New و *لينا* معجبون بهذا.

رافـق كـل مـن اراد الخـروج مـن حـياتـك الـي الـباب وتـأكـد أنـك اغـلقـت الـبـاب جـيـدا خـلـفه
Everything
is okay in the end. If it's
not okay, then it's not the end

Eh S(21)

موضوع جميل ومفيد جدا يا قمرايه

تسلم ايدك ميرسي جدا ليكي

*لينا* معجب بهذا.

هعيش ع القد .. راضيه ومش زعلانه
مادام مع بعض .. هكون اسعد انسانه .. ف الدنيا اتخلقت
ف عز البرد انت اللى بتحمينى .. ف وقت الجد كان لازم تلاقينى
وانا هديلك عينى .. وده انسب وقت
وشوف انا واقفه جنبك مش همل .. ليك برد جزء ع الاقل
ياه ده انا بردو قلب وروح ودم .. وياما عنى شلت هم ..
وعايشه بيك

افتراضي رد: ·.·• استمتع بالمشكله ·.·•
ثانكس يا قمر لمرورك الجميل دة
منورة ,,

رافـق كـل مـن اراد الخـروج مـن حـياتـك الـي الـباب وتـأكـد أنـك اغـلقـت الـبـاب جـيـدا خـلـفه
Everything
is okay in the end. If it's
not okay, then it's not the end

جميل اوى ياقمرايا والله نورتي القسم

موضوع مفيد اوى تسلم ايدك

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
اللهم صل وسلم وبارك على اشرف الخلق سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين
حكي حلو كتيير

موضوع رائع جدا

شكرا من القلب

في الاغلب الانسان بيطلع اقوى من المشكلة , وبيكون اقدر على مواجهة الحياة

أنا لا أغيَر حيَاتي .." مْن إجل شْخِص "..
بل أغيُر ألفّ شخُص .." من إجْل حَياتُي "..

ۆٱؤمِنْ بـِ ٱنّ منْ يـذهَب .." ڳــــانْ زائِـدًا ".. ۆ منْ يبقَى .." فهُۆ ضرُۆرِي "

فعِذرآ لمْن لم تُعجَبه فلسِّفُتي فِـڳرَامتُي أغـلّى منَه ۆمِن رضَاه

أّذأ اردت الحـ،ـ،ـ،ـب فتمـ،ـ،ـ،ـ،ـلك باحســ،ـأسـ،،ـ،،ـك

My FaCeBook
افتراضي http://www.sheikhrohani.de/
sheikhrohani.de

*رقيه* و *لينا* معجبون بهذا.